Čas jarních prohlídek

Do konce zimy, do prvního jarního dne nám podle kalendáře zůstává ještě celý měsíc. Ale už je zřejmé, že se zimě krátí dech a blíží se jaro.  

Máme za sebou první prolety včelstev, a ráno i večer už slyšíme zpěv ptačích letců. ….Je tedy nejvyšší čas na prohlídku včelstev po letošní trochu  delší a silnější zimě než jsme si zvykli v minulých letech.

Tuto první letošní prohlídku zaměříme na stav včelstev, a to především  na množství zásob. Včelstvo zkontrolujeme, jak obsedají plásty, jaká je situace s plodem, zda matka již začala klást.

Po této krátké, rychlé vizuální prohlídce k chomáči přesuneme zásobní plásty s pylem a zásobami. Zavíčkované zásoby můžeme rozškrábat a rozprašovačem s teplou vodou lehce pomlžit.

V případě nedostatečných zásob  použijeme záložní plásty se zásobami /pokud je máme k dispozici/, které umístíme co nejblíže tělesu včelstva, nebo použijeme medocukrové těsto /nezapomínejme na přísun vody do včelstva/, které připravíme z 1 dílu moučkového cukru a 1 dílu vlastního, nejlépe květového medu.

Ve výjimečné krizi připravme roztok vody a medu, v nouzi vody a cukru., v poměru 1 – 2 díly vody : 1 díl medu/cukru a přidáme do včelstva. Dáme si záležet, aby med/cukr  byl úplně v roztokurozpuštěn.

Nezapomeňte, že v tomto a v následujícím  období je pro včelstva důležité mít dostatek zásob, vody, tepla a klid.

Další prohlídky si plánujeme už s kratšími odstupy, tak, abychom průběžně mohli sledovat příštích 6 týdnů stav zásob a plodování.
Včelstvo, jakmile začne plodovat, bude mít větší spotřebu zásob a vody, a nesmíme dopustit, aby včelstvo nemělo dostatek zásob i přes první přínosy pylu a nektaru z prvních zdrojů. 
Počet vyzimovaných včelstev a zimní ztráty určíme až v okamžiku, kdy rozkvetou pampelišky. Současně je nejvyšší čas připravit  desinfikování nástavků, rámků, a připravit rámky s mezistěnami.

Únor 20, 2017

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Solve : *
30 × 21 =